недеља, 7. фебруар 2010.

Св. Игњатије Брјанчанинов, Поуке




ЧИТАЊЕ ЈЕВАНЂЕЉА 

# Велика је срећа спознавати истину из Јеванђеља и светих отаца, и посредством читања се причешћивати Духом Светим који живи у Јеванђељу и светим оцима. 1. 119
# Приликом читања Јеванђеља не тражи насладу, не тражи заносе, не тражи блиставе мисли: тражи да непогрешиво видиш свету Истину.
Не задовољавај се само бесплодним читањем Јеванђеља: труди се да испуњаваш његове заповести, читај га делима. То је – књига живота, и треба је читати животом.
Немој да мислиш да најсвештенија књига, Четверојеванђеље, без разлога почиње од Матеја, а завршава се Јеванђељем по Јовану. Матеј нас више учи како да испуњавамо вољу Божију, и његове су поуке нарочито погодне за оне који тек крећу путем Божијим; Јован пак излаже начин сједињења Бога са човеком који је обновљен заповестима, што је доступно само онима који су на путу Божијем већ узнапредовали.
Отварајући ради читања ту свештену књигу, свето Јеванђеље, сети се да она решава твоју вечну судбину. По њој ће нам се судити и – у зависности од тога какви смо били овде на земљи у односу на њу – добићемо као удео или вечно блаженство, или вечне казне (Јн. 12,48).
Бог је открио Своју вољу ништавном зрнцу прашине – човеку! Књига у којој је изложена та велика и свесвета воља је у твојим рукама. Ти можеш и да прихватиш и да одбациш вољу свога Творца и Спаситеља, у зависности од тога како ти је угодно. Твој вечни живот и вечна смрт су у твојим рукама: замисли колико опрезан и мудар треба да будеш. Не играј се својом вечном судбином!
Скрушена срца моли се Господу да отвори твоје очи како би видео чудеса скривена у Његовом закону (Пс. 118,18) који је – Јеванђеље. Очи се отварају и види се чудесно исцељење душе од греха, које савршава Реч Божија. Исцељење телесних болести било је само доказ исцељења душе, доказ за плотске људе, за умове заслепљене чулношћу (Лк. 5,24).
Јеванђеље читај са крајњом побожношћу и поштовањем. Ни за шта у њему немој мислити да је мање важно и да не заслужује разматрање. Свако његово слово зрачи светлошћу живота. А занемаривање живота је – смрт.
Читајући о губавима, раслабљенима, слепима, хромима и демонизованима које је Господ исцелио, мисли на то да је твоја душа, која носи најразличитије ране греха и налази се у ропству демона, налик тим болесницима. Из Јеванђеља се научи вери – да ће Господ Који је исцелио њих исцелити и тебе, ако се од срца будеш молио за своје исцељење.
Задобиј такво расположење душе да будеш способан за примање исцељења. Способни да га добију су они који су свесни своје греховности и решили су да је оставе (Јн. 9,39-41). Гордељивом праведнику, то јест грешнику који не види своје грехе, Спаситељ није потребан и користан (Мт. 9,13).
Виђење грехова, виђење пада у коме се налази људски род, представља нарочити дар Божији. Измоли за себе тај дар и биће ти јасна књига Небеског Лекара – Јеванђеље.
Потруди се да усвојиш Јеванђеље умом и срцем, и да такорећи пливаш у њему; тада ће и твоје деловање лако постати јеванђелско. Ово се може постићи непрестаним побожним читањем и изучавањем Јеванђеља.
Преподобни Пахомије Велики, један од најзнаменитијих древних отаца, знао је свето Јеванђеље напамет, и својим ученицима је, по откривењу Божијем, давао да га обавезно науче. На тај начин Јеванђеље их је пратило свуда, стално их руководећи.
...Каква срећа, какво богатство – научити Јеванђеље! Не могу се предвидети обрти и несреће које у животу могу да нам се догоде. Јеванђеље које имамо у сећању и слеп може да чита, оно окованога прати у тамницу, разговара са земљорадником на њиви коју орошава његов зној, поучава судију за време процеса, руководи трговца на тржници, радује болесника током мучне несанице и тешке усамљености.
Не усуђуј се да сам тумачиш Јеванђеље и друге књиге Светог Писма. Писмо су дали свети пророци и апостоли не својом вољом, него на подстицај Духа Светога (2. Пет. 1,21). И како онда не би било безумно тумачити га по сопственој вољи?
Дух Свети који је преко пророка и апостола саопштио Реч Божију, растумачио ју је преко светих отаца. И Реч Божија и њено тумачење су – дар Духа Светога. Једино то тумачење прихвата Православна Црква! Једино то тумачење примају њена истинска чеда.
Ко самовољно тумачи Јеванђеље и читаво Свето Писмо, тај самим тим одбацује његово тумачење које су Духом Светим дали свети оци. Ко одбацује тумачење Писма Духом Светим, тај без икакве сумње одбацује и само Свето Писмо.
...На кога ћу погледати, осим на кротког и ћутљивог, који дрхти од речи Мојих? – каже Господ. Такав буди у односу на Јеванђеље и Господа Који је у њему присутан.
Остави греховни живот, остави привезаност за земаљско, одрекни се своје душе, тада ће ти Јеванђеље постати доступно и схватљиво.
Ко мрзи живот свој на овоме свету – рекао је Господ – сачуваће га за живот вечни (Јн. 12,25). За онога ко воли свој живот, за онога ко се не одлучује на самоодрицање, Јеванђеље остаје затворено: он чита слова, али реч живота, будући Дух, остаје за њега под непрозирном завесом.
Док је Господ био на земљи у Свом пресветом Телу, многи су га видели – а да га истовремено нису видели. Каква је корист ако неко гледа телесним очима, које су му заједничке са животињама, а при томе ништа не види умом и срцем – очима душе? И данас многи свакодневно читају Јеванђеље, а као да га никад нису читали – уопште га не познају.
«Јеванђеље се чита чистим умом – рекао је један преподобни пустиножитељ – а разумева се у мери испуњавања његових заповести на делу. Но, тачно и савршено разумевање Јеванђеља не може се постићи сопственим трудом: то је – дар Христов».
Дух Свети, који се уселио у истинског и верног служитеља свога, чини га и савршеним читаоцем и истинским извршиоцем Јеванђеља.
Јеванђеље је изображење својстава новог човека, Који је Господ са неба (1. Кор. 15,48). Тај нови човек је – Бог по природи. Свој свети род људи – оне који верују у Њега и преобразили су се по Њему – Он чини боговима по благодати.
Ви који се ваљате у смрадном блату грехова и у томе налазите насладу! Подигните очи, погледајте на чисто небо: тамо је ваше место! Бог вам даје достојанство богова; ви пак одбацујући то достојанство бирате себи друго: достојанство животиња и то оних најнечистијих. Опомените се! Оставите злосмрадно блато; очистите се исповедањем грехова; умијте се сузама покајања; украсите се сузама умиљења; уздигните се од земље; узиђите на небо: Јеванђеље ће вас тамо узвести. Док светлост имате – то јест док имате Јеванђеље у коме је скривен Христос – верујте у светлост, да будете синови светлости - Христа (Јн. 12,36). 1. 106-109
# Почетник најпре треба да изучава заповести Господње у Јеванђељима по Матеју и Луки. Од изучавања заповести код ових јеванђелиста, уз њихово испуњавање на делу, и друге књиге од којих се састоји Нови Завет постаће лако разумљиве. Приликом читања јеванђелиста треба читати и Благовесник, тј. објашњење Јеванђеља које даје блажени Теофилакт, архиепископ Охридски. Читање Благовесника је неопходно: оно помаже правилном разумевању Јеванђеља и сходно томе тачнијем испуњавању (његових заповести). При томе, правила Цркве захтевају да се Свето Писмо разумева онако како тумаче свети оци, а никако по сопственом нахођењу: руководећи се тумачењем светог оца, тумачењем које је прихватила и употребљава Црква, ми чувамо предање свете Цркве. 5. 50

Нема коментара: