понедељак, 30. децембар 2013.

Свети Тихон Задонски, "Устани ти који спаваш"

Портрет Тихона Задонског, епископа Вороњешког
(непознати уметник, последња четвртина XVIII века)
Наслов оригинала:
"Востани спяй"
Издание Афонского Русского Пантелеимонова монастыра.
Москва, 1911.

Свети ТИХОН Задонски
Устани ти који спаваш

Зборник светоотачких поука
усмерених на буђење човека из греховног сна
како би био бодар у Христу
(саставио св. Теофан Затворник)

Шта читати? Па свакако само духовне књиге. Од њих вам ништа толико нећу препоручивати, као дела светитеља Тихона. Међу делима светитеља Тихона постоји књижица "Устани, ти који спаваш"... Бољу литературу за вас не могу да нађем. Свети Теофан Затворник (из књиге "Шта је духовни живот и како се за њега оспособити")

Предговор
Устани ти који спаваш
и васкрсни из мртвих,
и обасјаће те Христос
(Еф. 5,14)
Стање човека који живи у греху и не мари за своје спасење, реч Божија пореди са сном. Баш као што онај ко спава не види ништа око себе, не чује шта се око њега прича, нити осећа опасност која му прети, тако и немарни грешник не види својим умом оно што је у њему, у каквом се духовном стању налази, нити горку судбину коју сам себи припрема својим рђавим животом и која свакога трена може да га задеси. Ништа духовно као да га се не тиче: он спава, и ко ће да га пробуди?
Човекољубиви Бог на најразличитије начине подстиче успаваног грешника како би се пренуо, отворио очи и схватио све ово: буди га Својом Божанском речју, пророчком и апостолском, подстиче га гласом савести који се разлеже у срцу и изазива зебњу, узнемирава различитим спољашњим догађајима који задесе самог грешника или његовог ближњег. Равнодушном и немарном грешнику са свих страна долазе позиви: Устани, ти који спаваш, устани! Зашто спаваш?
Када Бог да, па неко чује такав позив и послуша га, прва је последица да се грешник замисли над собом и почне да се пита: "Шта да радим? Тешко мени ако остане овако. Хоћу ли се коначно оканути својих бестидних дела?"
Тренутак када се појаве таква узнемиравајућа питања, веома је драгоцен у животу грешника. Тиме започиње његово обраћење. То што су су се појавиле такве мисли, благодат је Божија. Сада грешнику предстоји да се заузме за себе и да наговори своју душу да коначно остави самоугађање, те да се потруди око угађања Богу, ради свог вечног спасења.
Чини се да би свако могао да убеди своју душу, али на делу то не бива тако. Необразован човек, због неукости, не може да одабере довољно јаке речи; а образован, због своје велике учености, пун је речи које имају сасвим другачији тон и смисао од онога који се тражи за саветовање душе. Услед тога се, између осталог, и догађа да се не обрати Богу свако ко се замисли над собом, него размишља и размишља, па се опет прихвата пређашњег греховног начина живота.
Ради помоћи у наговарању душе, и сопствене и других људи, састављен је овај зборник светоотачких дела која су усмерена на уразумљивање грешника и његово обраћење на прави пут. Свети Оци су намерно проучавали греховно стање човека, опширно и поражавајуће јасно описивали су његову беду, како би омогућили грешнику да увиди опасност положаја у коме се налази и тиме подстакли његову ревност да се избави од погибељи која му прети. Очистивши се од грехова они су били живо свесни свега зла које грех причињава човеку, зато су га и описали тако силним и делотворним речима: други то не би могао да учини тако успешно. И сам грешник то не може, вероватно зато што још пребива у греху. Управо зато сматрали смо за целисходније да не полазимо од својих размишљања, него да понудимо светоотачке савете, којима је, поврх тога, приступ душама унапред већ припремљен високим достојанством лица од којих нам долазе, а дејство на срце обећава сила помазања која прожима отачка дела.
Овај зборник започињемо делима светитеља Тихона. За њим ће уследити изводи из дела светог Јефрема Сирина, светог Златоуста, Василија Великог, Григорија Богослова, Макарија Великог, светог Димитрија Ростовског и других. Највећи део позајмљен је од св. Тихона, св. Јефрема Сирина и св. Златоуста, јер они су се у својим делима чешће окретали овој теми и детаљније су представили стање грешника и потребу за покајањем.
Сами чланци нису распоређени по некаквом нарочитом плану, у уверењу да је план потребан у делу познања, док је у делу умекшавања срца излишан, а понекад је, уместо да користи, и штетан, јер скреће пажњу са суштине ствари на форму. Нико не може тачно да каже која ће реч да утиче на срце како би га усмерила где треба. Понуди много и различито – нешто од тога дотаћи ће се душе.
Овај зборник пратимо искреном жељом да послужи уразумљењу нама сличних грешника и помогне им да се обрате на пут покајања и хришћанског живота.

Устани
(Дела св. Тихона, Т. 11. стр. 39-43)
Догађа се да неко буди лењог човека и говори му овако: "Устани, време је да се крене на посао!" Тако и спасоносна благодат Божија буди лењог хришћанина који не мари за своје спасење: устани, и пођи на дело на које те је Господ призвао. Сваки грешник који је немаран и не каје се лежи, уместо да се са страхом и трепетом стреми ка своме спасењу: он се не труди у винограду Господњем (Фил. 3,12; Мт. 20,1; 21,33). Тако лежи блудник и прељубник; лежи лопов и крадљивац, лежи злобник и човекомрзац; лежи клеветник, онај који се руга ближњем, вређа га, понижава и својим језиком удара као мачем; лежи пијанац и сластољубац; речју, лежи сваки грешник који се не поправља и не каје. Свакоме ко је такав долази благодат Божија, удара га и говори му: Устани, време је да пођеш на дело Господње, време је да се покајеш и потрудиш на делу спасења. Устани! Време је да кренеш на пут без повратка. Дани твога живота се сраћују и смрт долази неочекивано; сатана, као лукави лопов, краде твоје спасење. Зато устани и стреси сан са очију својих. Устани ти који спаваш и васкрсни из мртвих, и обасјаће те Христос (Еф. 5,14). Устани! Бог, као великодушни и милосрдни Отац очекује те код Себе као блудног сина. Када се повратиш и смириш избавићеш се и схватићеш где си био (Ис. 30,15). Устани! Христос Господ је ради тебе пострадао и умро; крв Христова је проливена ради тебе; твоје спасење није постигнуто сребром и златом, нити каквом другом вредношћу, него најдрагоценијом крвљу Христовом. Хоћеш ли да тако драгоцену ризницу немаром изгубиш и да себе гурнеш под вечну власт ђавољу и у вечне муке, од којих те је Својом крвљу избавио Христос? Сети се да смрт и крв Христова нису од користи грешнику који се не каје, као што болеснику који не мари за себе не користи лек. Устани! Ево, Господ прети казном безбожницима и безаконицима: немој да и тебе стигне казна. Да се закопају у најдоњи крај земље, оданде ће их узети рука Моја; и да изађу на небо, оданде ћу их скинути; и да се сакрију на врх Кармила, наћи ћу их и узећу их оданде; и да се сакрију испред Мојих очију на дно морско, онде ћу заповедити змији да их уједе; да отиду у ропство пред непријатељима својим, и онде ћу заповедити мачу да их побије, и обратићу очи Своје њима на зло, а не на добро (Амос 9,2-4). Ако се не обратите, мач Свој наоштриће, лук Свој затегнуће, и то је припремио; и у томе припреми оруђа смрти, стреле Своје учини палећима (Пс. 7,13-14). И крв ће се њихова просути као прах и телеса њихова као гној. Ни сребро њихово ни злато њихово неће их моћи избавити у дан гнева Господњега; и сву ће земљу пождрети огањ ревности Његове (Соф. 1,17-18). Несрећни човече! Покај се да би избегао казну Божију. Божија претња није испразна и оствариће се уколико се грешници не покају. Устани! Ево, твој живот се скраћује и свакога дана му се одузме по један део. А смрт ти се приближава попут каквог брзог гласоноше, и данас ти је већ ближа него јуче или прекључе. У чему те она затекне, у томе ће на онај свет да те пошаље. Чувај се да те не затекне непокајаног и неисправљеног! Она долази изненада као лопов и узима људе када то не очекују, на неочекивени начин. Пази се – очекуј је свакога дана и свакога часа; када устанеш прени се, пробуди се и буди онакав какав би хтео да будеш када наступи њен час. Сети се где су они који су поживели у гресима, и у раскоши, у сластољубљу, у светским весељима, у части, слави и богатству? Умрли су. Напустила су их њихова задовољства. Сада су на својим местима где очекују свеопшти суд Христов. Устани! Ево Христос Господ долази да суди, и све ће позвати на суд Свој, да прими сваки оно што у телу учини, било добро или зло (2. Кор. 5,10). И ти ћеш бити позван на тај суд, па ћеш одговарати за свако богопротивно дело, за сваку реч или помисао. Тамо ће сви људи бити подељени на две групе: једни ће стати са десне стране Судије, а други са леве. Ови први ће од Праведног Судије чути: Ходите благословени Оца Мојега; примите Царство које вам је припремљено од постања света. А они други ће чути: Идите од Мене, проклети, у огањ вечни који је припремљен ђаволу и анђелима његовим (Мт. 25,34,41). Блажени су који чују: ходите! А јадни су и несрећни они којима буде речено: идите од Мене! Зато устани бедни грешниче! Са страхом и трепетом се потруди око свога спасења, како би се удостојио да се тада нађеш међу блаженима. Устани! Немарне и непокајане грешнике очекује вечно мучење! То чека и тебе ако не устанеш и ако се са скрушеним срцем не будеш кајао. Сада се сваком ко се каје обећава и чини милосрђе Божије; а тада ће свако милосрђе престати и зачуће се следеће речи: Синко, сети се да си ти примио добра своја у животу своме (Лк. 16,25). Ове ћеш речи чути и ти; страдаћеш без краја; стално ћеш умирати а никада нећеш умрети; живећеш и умирати; горећеш и никада нећеш изгорети; осећаћеш вечне патње – смрт. Огањ који те мучи неће се угасити, и црв који те изједа неће умрети, ако се не покајеш. Зато устани, покај се, и са сузама и плачем обрати се Господу Богу твоме, како би те помиловао, да не упаднеш у оно бесконачно зло. Устани. Ево, праведнима, светима и свим грешницима који се скрушеним срцем кају, Бог обећава вечни живот, вечну радост и вечно блаженство! Биће са Богом у векове, видеће Бога лицем у лице, и тиме ће се, као преслатким пићем, вечно наслађивати. Тешиће се довека, радоваће се и ликоваће довека. Биће као цареви и господари и цареваће довека. Ниједан грешник неће ући у тај вечни живот ако се скрушеним срцем и искреним сузама не умије и не очисти, ако са вером хаљине своје не убели у крви Јагњетовој (Отк. 7,14). Јер напољу су пси и врачари и блудници и крвници и идолопоклоници и сваки који воли и чини лаж (Отк. 22,15). Зато устани и покај се и потруди се на делу свога спасења, да не би био лишен оног блаженства! Данас, ако глас Његов чујете, не отврдните срцем вашим као у време огорчења у дан кушања у пустињи, када Ме кушаху оци ваши, испробаше Ме и видеше дела Моја. Четрдесет година негодовах нараштају оном, и рекох: Вазда се заблуђују срцем својим, и они не познаше путеве Моје, тако се заклех у гневу своме: Неће ући у покој Мој (Пс. 94,8-11). Молимо вас да не примите узалуд благодат Божију; јер говори: У време погодно послушах те, и у дан спасења помогох ти. Ево сад је најпогодније време! Ево сад је дан спасења (2. Кор. 6,1-2)...
Превод: Младен Станковић

(Ово је једна од књига за које се надамо да ће током 2014. године изаћи из наше преводилачке радионице. Осим ње, у току наредне године требало би коначно да изађе и први том чувене "Библиотеке" св. Фотија Цариградског, и то двојезично - грчки изворник и српски превод, са коментарима и индексом појмова, као и "Нова Таблица" или "Нова Скрижаљ" архиеп. Венијамина. - М. С.)

Нема коментара: